نوزاد فرزند تازه زاده شده انسانها و جانوران است. به فرزند انسان که تازه زائیده شده باشد، عموماً در ساعت‌ها، روزها و یا هفته‌های اول نوزاد می‌گویند. در پزشکی، نوزاد به شیرخواری گفته می‌شود که در ۲۸ روز اول زندگی (از بدو تولد تا ۴ هفته پس از تولد، کمتر از یک ماهه) باشد. کلمه "نوزاد" شامل نوزادان نارس، نوزادان پست‌میتور (از ۱ هفتگی تا ۹ ماهگی) و نوزاد کامل تازه به دنیا آمده میشود. واژهٔ نوزاد از واژه‌های «نو» و «زاد» گرفته شده که «نو» به معنای جدید و «زاد» به معنی زاده شده میباشد.
در لغتنامه دهخدا نوزاد اینطور تعریف شده: "کودک . [دَ] (ص) کوچک . صغیر. (فرهنگ فارسی معین). پهلوی، کوتک ۞ بمعنی صغیر. (از حاشیه ٔ برهان چ معین). صورت دیگر آن کوچک است. (اِ) طفل و بچه خواه پسر باشد و یا دختر. (ناظم الاطباء). فرزندی که به حد بلوغ نرسیده (پسر یا دختر). طفل . ج، کودکان . (فرهنگ فارسی معین). ولید. صبی. (ترجمان القرآن ). طفل . بچه . ولید. صبی (پسر). صبیه (دختر)." در اصطلاح عام به نوزاد یا کودک نی‌نی نیز می‌گویند.
کلمه انگلیسی آن، Infant از infans کلمه لاتین، به معنی "ناتوان به صحبت نمودن" و یا "لال" مشتق شده است. این به طور معمول به کودکانی بین سنین ۱ تا ۱۲ ماه اعمال می‌شود؛ با این حال، تعاریف بین تولد و ۳ سالگی متفاوت است.


منبع: ویکی پدیا


بخش نظرات این مطلب
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
مطالب پربحث‌
محبوب ترین مطالب